Aflyst
Talk af Ben Grosser

Fri entré
Sprog: Engelsk

Less Metrics, More Rando: Resistance and Reimagination in the Age of Social Media

Hvordan ændrer et interface, der fremhæver vores venneantal, opfattelsen af venskab? Hvem har gavn af, at en social app forstår, hvordan vi har det? Hvad mister vi - i demokratiet og samfundet - når platforme, der er udviklet til at holde os engagerede, bliver vores primære vindue til omverdenen?
Netkunstneren Ben Grosser undersøger, griber ind i og forestiller sig på ny, hvad det betyder, og hvordan det føles at være social online med udgangspunkt i alt fra tilpassede apps, der forvirrer TikToks algoritmer, til nye platforme, der radikalt vender op og ned på de regler, vi har internaliseret fra big tech-sociale medier. Denne talk vil præsentere en række af kunstnerens projekter, der gør modstand mod, hvordan kapitalistiske sociale platforme former, hvem vi er, og hvad vi gør, og muliggør en fornyet brugerstyring af den software, vi sidder fast i hver eneste dag.

Efter talk’en vil der være en diskussion mellem Ben Grosser, professor Søren Bro Pold og Kunsthal Aarhus' chefkurator, Seolhui Lee.

Det er gratis at deltage, men vi anbefaler, at du sikrer dig en plads på Billetto

Biografier

Ben Grosser skaber interaktive oplevelser, maskiner og systemer, der undersøger de kulturelle, sociale og politiske effekter af software. Hans seneste udstillinger omfatter Centre Pompidou i Paris, The Barbican Centre i London, Hebbel am Ufer i Berlin, SXSW i Austin og Japan Media Arts Festival i Tokyo. Hans projekter er blevet omtalt i The New York Times, The New Yorker, Wired, The Atlantic, The Washington Post, Le Monde, Der Spiegel, El País og Folha. The Guardian udråbte Grossers film ORDER OF MAGNITUDE til at være et definitivt kunstværk for det 21. århundrede, "en fascinerende monolog, historien om vores tid." RTÉ kaldte ham en "antipreneur", og Slate roste hans arbejde som "kreativ civil ulydighed i den digitale tidsalder." Hans kunstværker citeres jævnligt i bøger, der undersøger de kulturelle effekter af teknologi, herunder The Age of Surveillance Capitalism, The Metainterface og Investigative Aesthetics, samt i bøger om computerbaseret kunstpraksis som Electronic Literature, The New Aesthetic and Art og Digital Art. Grosser er professor i nye medier ved University of Illinois (USA), tilknyttet Berkman Klein Center for Internet and Society ved Harvard University og gæsteprofessor ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet i Danmark.
Find mere information om Ben Grosser her

Søren Bro Pold er lektor, ph.d. i digital æstetik. Forsker i digital- og medieæstetik fra 1800-tallets panorama til vor tids interfaces, bl.a. digital litteratur, netkunst, softwarekunst, kreativ software, digital kultur og digitale byrum. Han var med til at grundlægge Digital Aesthetics Research Center i 2002, i 2004 var han medarrangør af Read_me software art festivalen, og fra 2004-2007 ledte han det FKK finansierede forskningsprojekt "Interfacekulturens æstetik". Senere var han forskningsleder i forskningscentret Digital Urban Living (2008-2012) og del af Translating Electronic Literature: A Transatlantic Program in Collaborative Digital Humanities. Aktuelt er han leder af forskningsprogrammet Mennesker og Informationsteknologi, del af det interdisciplinære AU center Participatory Information Technology, forskningsprojektet Litteratur mellem medier samt DARIAH EU projektet Covid 19 and Electronic Literature. Desuden var han chair for Electronic Literature Organisations konference Platform (Post?) Pandemic (2021). Gennemgående er forskningsinteressen holdt sammen af en interesse for interfacets æstetik og interfacekritik som et perspektiv, der diskuterer interfacets rolle og udvikling i forhold til kunst, æstetik, kultur og IT.
Udover disse forskningsinteresser har han taget aktivt del i universitetsadministration og -politik, bl.a. som medlem af studienævn, forskningsudvalg, akademisk råd (Det Humanistiske Fakultet 2004-12, næstformand 2010-12), diverse udvalgsarbejder bl.a. i forbindelse med nye rammer for medbestemmelse på Aarhus Universitet samt som medarbejderrepræsentant i Aarhus Universitets bestyrelse (2015-20).

Seolhui Lee er chefkurator på Kunsthal Aarhus, Danmark (2023-). Hun er også, sammen med Jacob Fabricius, kunstnerisk leder for Koreas pavillon 2024 på Venedigbiennalen (2023-). Tidligere har hun været leder af udstillingsteamet for Busan Biennalen 2020 og kurator på Seoul Museum of Art, Sydkorea (2018-2019). Sideløbende med sin kuratoriske praksis har Lee været adjungeret professor ved Korea National University of Arts (2019-2022) og Kaywon University of Art (2022-2023). Derudover var Lee chefredaktør for Contemporary Art Forum (2020-2022) og bidragyder til magasinet Art in Culture (2021-). Lee har en kandidatgrad i kunsthistorie fra Ewha Womans University, Sydkorea, og blev udvalgt til både "Gwangju Biennale International Curator Course" (2016) og "Tate Modern Intensive Course" (2019). Hun var også udpeget som ekspert til den første udvælgelse af mediekunstnere organiseret af Han Nafkens Foundation - LOOP Barcelona Video Art Production Grant (2022) og har modtaget et 'Artist Research Study Critique'-legat fra Arts Council Korea (2020).

Billede: Ben Grosser, Go Rando, 2017/2021, browser extension. Venligst stillet til rådighed af kunstneren.
Billede: Ben Grosser, Go Rando, 2017/2021, browser extension. Venligst stillet til rådighed af kunstneren.
Billede: Ben Grosser, Safebook, 2018, browser extension. Venligst stillet til rådighed af kunstneren.
Billede: Ben Grosser, Safebook, 2018, browser extension. Venligst stillet til rådighed af kunstneren.